Finns det något mer tillfredsställande än att byta gammalt slitet krom mot nytt, blänkande, kraterfritt dito?

Klart det gör! Men näst efter att skita och jöka är krombyte på Novan en av de roligare aktivitererna.

Nu senast fick bilen en ny och fin yttre backspegel, nytt gaspedalsgummi med kromram och så en nytt handtag till ena ventilationsfönstret (det andra ventilationsfönstret får vänta då ramen är beställd eftersom själva axeln som vredet sitter på är trasigt).

På tal om gaspedalsgummit… På Novan byter man faktiskt hela gaspedalen när ett sådant här ingrepp görs, inte bara gummit (där skiljer sig gas- och bromspedal från varandra). Jag noterade i samband med bytet att den fjäder som sitter på baksidan av gaspedalen – vars funktion verkar vara att fixera pedalen och pedalaxeln för rörelser i sidled – var trasig. Då det är tämligen svårt att komma åt gaspedalen på grund av dess placering tog jag den enkla vägen och låste fast den nya pedalen genom att byta den solida axeln mot en skruv med mutter, bricka och låsbricka. Den lösningen känns inte permanent eller särskilt stabil, i synnerhet inte som gaspedalen nu kan förflytta sig några centimeter i sidled.

Således letar jag med ljus och lykta efter en ny, bättre lösning. En lösning som inte nödvändigtvis innebär att ersätta den trasiga fjädern, då det är jobbigt nog ändå att meka nere vid golvet utan att försöka sätta den på plats. Har du en sådan lösning?

handtag_till_ventilationsfonster.jpg

backspegel.jpg

Share