2016-04-22-det-forbannade-oljelackaget-del-3-1

Förr i tiden (för 50 år sedan eller så), när packningar/packboxar var av sämre kvalité, var det inte ovanligt att V8:or från GM utrustades med en så kallad “oil slinger”.

Innovationen, som också går under namn som “oil deflector”/”splash shield”, återfinns fortfarande på vissa större V8:or från Ford och Mopar.

Enkelt förklarat är en oil slinger en större bricka, eller sköld, som placeras på vevaxeln och kläms fast mellan kamdrevet och svängningsdämparen. Funktionerna ska vara att skydda mot oljeläckage men framför allt se till att kamkedjan får mer olja på sig.

Jag pratade nyligen med den eminente och heltrevlige motorbyggaren Peter Dahlin. Han berättade att han en gång hade borrat upp pluggarna till oljekanalerna på en Cheva-motor för att de skulle pytsa ut lite olja till kamdrivningen. Tyvärr hade han borrat lite för stora hål, vilket gjorde att just packboxen började läcka olja. Efter att ha bytt pluggarna mot varianter med lite mindre hål slutade packboxen kissa.

Med tanke på att en hel del gods i mitt block runt återrinningshålen fram – “drain back holes” på engelska – så är det inte utan att jag misstänker att det finns en del olja som skvätter runt bakom kamkåpan. Särskilt som jag kör double roller-kamkedja och en högvolymsoljepump.

Det råder dock delade meningar ifall en sådan oil slinger skulle göra skillnad för mig. Plus att det kanske inte är helt enkelt att få plats med den bakom kåpan?!

Jag har iaf bett Dahlin pressade en till mig. Han hade något verktyg till Ford-oil slingers. Det blir väl isf att modifiera den så att den passar Chevrolet small block.

2016-04-22-det-forbannade-oljelackaget-del-3-2

Mitt motorblock.

2016-04-22-det-forbannade-oljelackaget-del-3-3

Ett originalblock.

Share