2016-05-04-det-forbannade-oljelackaget-del-4

Efter diverse inspektioner, kunskapsinhämtande och snack, så… Fuck it. Dags att skruva på tråg och kåpor, och hinka ner motorn i Novan. Går det så går det.

Vad har jag gjort? Jo:

  1. Bytt silikon mot flänstätning mellan kamkåpa och packbox.
  2. Använd smörjfett istället för motorolja till packboxens gummiläppar. Ifall oljan hinner “drypa av” innan uppstart.
  3. Satt en hylsa (sleeve) på svängningsdämparen. Dels för att vara på den säkra sidan då det ändå fanns skönjbara polerade spår efter den förra packboxen, dels för att bygga lite diameter. Ja, om än ytterst lite.
  4.  … men framför allt har jag tagit bort en hel del material från eftermarknadskamkåpan. Om du detaljstuderar en originalköpa (den röda i fotografiet ovan) med den jag har i aluminium så ser du att den senare har en mycket högre kant. Denna kant minskar utrymmet mellan kamkåpan och oljetråg och hindrar i värsta fall en återrinning av olja tillbaka till tråget. I mitt fall var det ganska tydligt att detta vara någon ynka milimeter medan man på original i alla fall har 1 cm, om inte mer. Detta kan vara relevant särskilt med tanke på att ägaren innan mig tagit bort ganska mycket gods i lyftargalleriet och de främre hålen för att underlätta kamsmörjning men framför allt återrinning till oljetråg.

Håll tummarna nu!

Share