Bladfjädrar i kompositmaterial är inga nyheter för alla Corvetteägare. Eller de som kör Chevrolet Astro-vanar för den delen. För oss andra kan det dock vara ett piggt alternativ.

Varför? Jo, för att tillverkare som Flex-Form lovar en viktreducering på upp till 60 procent i jämförelse med bladfjädrar av stål. En monoleaf från Flex-Form väger 3,6 kilo medan en vanlig bladfjäder kan väga upp mot 20 kilo. En välkommen bantning. Därtill en ganska osynlig sådan, vilket är trevligt om man inte vill att kärran ska se ut som värsta pro touring-åket.

Om du vill hitta en annan tillverkare än Flex-Form så finns det även en företag vid namn Hyperco som tillverkar glasfiberfjädrar. Alternativt går du till skroten och rotar fram resterna av en Astro-van…

Det enda du bör ha i åtanke är att det inte blir någon friktion som på en flerbladig stålfjäder och att du därför kan behöva stötdämpare med lite mer returdämpning i.

Se även till att ditt avgassystem befinner sig på behörigt avstånd för de nya bladfjädrarna om du bestämmer dig för att byta till glasfiber bak…

glasfiberfjadrar

Share