OK. Det är hög tid att byta fördelarlocket. Stiftet i mitten, där strömmen går ner till rotorn från spolen, är borta! Det har fullständigt smällt ner. Det betyder att strömpulserna, sisådär ett par tusen stycken per minut, får hoppa fritt genom luften flera centimeter, för att nå rotorn.
Inte så konstigt att bilen varit småjobbig att starta vid fuktigt väder, och ibland spontant misstänt. 😀
Ska bli kul att starta upp Capricen med helt fräscha tänddelar.
2010-04-01 kl. 07:39
Härligt att hitta ett sånt fel – det är irriterande fel kan vara så många saker.
2010-04-01 kl. 19:31
Min Caprice vägra totalt starta efter jag putsat å tvättat lite i maskinrummet. Tog av fördelarlocket och där stiftet skulle suttit var nu ett enda hål stort som en femkrona…
2010-04-01 kl. 19:48
Mercury: Ja, verkligen! Är inte helt säker på att bytet löser exakt allt, men det är onekligen en nödvändig start. 🙂
Mårten: Kanske dags att byta till brytaslöst från MSD? Rätt dyrt men…
Undrar hur ofta man ska byta de här slitdelarna?
2010-04-06 kl. 16:23
På min Volvo bytte jag lock och rotor efter 19000 mil. Volvo tycker inte att det är en slitdetalj, men en hel del mässing hade gnistats ur.
2010-04-07 kl. 19:49
Jodu, mässingsatomerna hoppar med strömmen, typ. En i taget.
Verkar konstigt att Volvo inte tycker det. Verkligen märkligt.