Så var det söndag och äntligen lite tid över. Varför inte åka till garaget och skruva i hop det sista av bakaxeln, samt fylla på olja. Se till att bli klar med packboxbytet.

Sagt och gjort.

Allt går som på räls, så jag tänker att det är lika bra att testa så att allt fungerar, att lagret inte tokskriker på grund av för hög lagerspänning (jag bommade att kolla hur hårt medbringarmuttern var dragen när jag skruvade av den inför bytet av packboxen).

Brumm, brumm. Capricen startar på tredje försöket, inte illla då hon stått blick stilla i över två månader.

Jag och Henrik drar ut på en snabb repa i snöslasket. Allt rullar utan missljud. Kommer tillbaka till garaget och parkerar bilen för lite skitsnack och snusbyte. Sedan är det dags att starta fröken Bettie Caprice igen, för parkering i boxen.

Det går inte. Efter 25 försök brummar Bettie i gång, för att sedan självdö på tomgång. Åter igen, 25 försök och så går hon i gång, för att sedan stanna 10 sekunder senare.

Vi bestämmer oss för att skjuta in bilfan för hand. Henrik, som är begåvad med mer muskelmassa än jag, får skjuta på. Själv sitter jag i bilen och styr för allt vad musklerna håller. Feta däck, klena armar och noll styrservo gör att man får jobba lite.

20 minuter senare, väl inne i garaget, bestämmer jag mig för att prova starta Capricen igen, en sista gång.

Brumm, brumm!

Bettie går i gång på första försöket och spinner (eller snarare ryter) som hon alltid gjort. Inga som helst problem. Hon bråkar inte det minsta, och tomgången är jämn och fin. Jag måste själv slå av tändningen innan hela garaget är fyllt med avgaser.

Är det inte lustigt så säg. 🙂

På tal om tjurig Caprice så tänkte jag kolla alla tändstift, så att de ser bra ut. De säger även en del om motorns allmäna kondition, vilket kan vara bra att veta.

Helt enkelt är det dock inte. Vissa av tändstiften sitter åt helvete jobbigt gömda bakom headers (ganska vanligt problem gissar jag).

Frågan är alltså vad som kräver mest arbete/är jobbigast. Att skruva av grenrören och sedan byta stift, eller försöka byta stift utan demontering av grenrör/headers. Hm.

tandstift.jpg

Share