Vafan. Efter att ha fyllt på kylarvatten, bytt övre kylarslang och termostathus (förvisso rätt ointressant i sammanhanget), installerat termostat, bytt fläktrem och satt på fläktkåpa så verkar värmeproblemet likväl kvarstå. Jag noterar faktiskt ingen skillnad alls. Termometern för kylarvattnet stiger i raskt takt upp till 200-210 (93.3-98.8 Celsius) grader Fahrenheit. Detta gäller för i princip alla situationer – från motorväg till bilkö – när det är cirka 15 grader Celcius ute. Inomhus och stillastående – efter att jag varit ute och kört – hoppar dock tempen raskt upp i ~ 225 grader Fahrenheit (~ 107 Celcius). Ajaj.
Det är väl dock kanske ingen fara på taket med 210 grader Fahrenheit, men det vore högst önskvärt att ligga på max 195 grader Fahrenheit. Helt plötsligt uppstår det en bilkö och det är högsommarvärme om 35 grader i skuggan.
Kanske är det dags att byta tempgivaren. Eller åtminstone testa den med OHM-mätaren. Jag provade sambons infraröda termometer (inomhus och stillastående med en kylvattentemperatur på 225 grader Fahrenheit) och den visar cirka 91 grader celsius på kylaren där den är som varmast. Det känns som om den borde avspegla vattentemperaturen i motorn. Eller hinner kylarvattnet svalna 16 grader Celsius enbart under sin väg genom den övre kylarslangen? Kanske är det så att temperaturen i och utanpå kylaren inte är den samma.
Kan för övrigt notera – också med hjälp av den infraröda termometern – att mina headers producerar en jävla massa värme. De ligger på 260 grader Celsius styck. Hilfe. Det finns de som säger nej till att linda headers, men det är inte utan att jag börja fundera på att göra det.
Summit Racings vattentempmätare är ju inte Auto Meter direkt. Läge att kasta ut den och samtidigt byta tempgivare?! Jag ska nog också spola kylaren och byta kylarvatten under vintern.
Novan fick bekänna färg i Stockholmstrafiken. Inom tio minuter hade jag hamnat i bilkö. ¤#$&%¤# skitstad.
Infraröd termometer är fräcka grejer. Visste väl att sambons tekniska prylar skulle komma till användning förr eller senare.
2011-10-31 kl. 10:33
Kollat att termostaten har rätt öppningstemperatur? 91 grader C verkar rätt rimligt, så det kan nog vara instrumentet som inte är så exakt. Jobbar sambon måhända med energibesiktningar eller nåt, med tanke på de termografiska leksakerna?
2011-10-31 kl. 11:57
Hade ju ingen termostat alls tidigare, och den gick varm även då. Då Novan rullade av banden med en raksexa så är det nog bara att inse att kylaren är den trånga sektorn här.
Hon har drivit eget inom livsmedelskvalite och -hygien tidigare. Temperatur är ju en rätt viktig faktor då.
2011-10-31 kl. 13:49
Det lär bli andra bullar när du väl byter kylare.
På min firma sysslar vi ju en del med termografering, så här finns mycket smått och gott – IR-kamera t ex.
2011-10-31 kl. 13:54
Förresten: Testa att kalibrera tempmätaren i vattenbad tillsammans med en termometer!
2011-10-31 kl. 17:51
När jag åkte Malibu med ganska så vass 350 och sexakylare blev den också het när man stod stilla mer än någon minut. Jag lämnade in sexakylaren till Kylarservice i Östersund. De lade den i lutbad över natten och blåste högtrycksånga genom den. Sedan riktade de upp kylflänsarna och lackade om den. I slutet av 70-talet kostade det 300 spänn. Efter det hade jag aldrig några kylproblem, trots att kylaren var liten och motorn rätt hårt trimmad. Att du inte har något värmepaket kanske har viss inverkan på flödet. Det borde inte ha det – men det är mycket i världen som inte är som det “borde”. Att köra utan termostat är helt meningslöst. Den finns ju där av en anledning. Fast Malibun har större och öppnare motorrum än en Nova, så jämförelsen kanske haltar lite. Ingen av mina sex Novor har haft kylproblem trots små kylare heller å andra sidan. Kan det vara mätaren ändå?
2011-10-31 kl. 18:09
CJ: Så var det ja! Man skulle inte kunna få låna en, ett dygn? Skulle behöva mäta en del kallras hemmavid. Jävligt coola grejer.
2011-10-31 kl. 18:13
Raymond: Stabila tankar och tips. Det tackar jag för.
Att värmepaketet är borttaget gör ju också att dess kylande roll avtar. Även om man inte släpper på värme in i kupen blir trots allt lite grand som en extrakylare.
Jo, Novans motorrum är inte gigantiskt direkt. Å så tokheta headers som värmer extra mycket. Varmt som i h-vetet. 😉
Kul prisbild på 70-talet! Det var tider det. Fast 300 spänn var väl en del pengar på den tiden, misstänker jag.
2011-10-31 kl. 19:04
Som sagts här och sagts tidigare: Renoverad eller ny kylare av rätt storlek är vad som gäller. För den skull bör man ju även kolla tempmätare och tempgivare.
2011-10-31 kl. 22:11
Larsson: Det fixar jag! Ny kylare, givare och mätare!
2011-11-01 kl. 10:47
Tror att firman vaktar kameran som en hök; den kostar väl några hundra tusen… men vi utför termograferingstjänster!
2011-11-01 kl. 10:54
Det ante mig. Att den var snordyr alltså. :-/ Men fråga kan man alltid göra. Tänkte kolla om jag behöver tilläggsisolera hemma.
2011-11-04 kl. 18:37
NY ALUKYLARE!!! Det är min rekommendation. Blir en otrolig skillnad jämfört med gamla plåt och koppar(eller vad det nu är)kylare.
Finns det inte plast/alu? De ska väl inte vara så dyra. Och så en ordentlig täckande fläktkåpa, men det hade du väl redan. Vad har du för fläktkoppling? Har inte kunskap om det vidare, men det finns ju fasta som snurrar hela tiden och de som snurrar mindre när det är kallt. Och så fanns det ju fläktar med flexibla blad som du kan använda om du kör utan fläkt(solid) fläktkoppling.
Och kylarvätska av god kvalitet. Men det har jag ju också nämt tidigare. Fan va jag tjatar! :p
Tycker inte att din motor ska gå över 105 grader mer än mycket korta perioder. (Under en minut) Dyrt att fixa din motor om den skulle överhetta… Huh! 🙁
2011-11-04 kl. 20:23
Det ska bli spännande att riva 305:an… Den som går varm nu alltså.
Det blir nästa projekt, Kompressormatad 5 liter V8:a!
Men till saken: ny aluminiumkylare från Griffin beställd. Mer om det i ett blogginlägg inom kort!
2011-11-04 kl. 20:27
Kör utan sådan där viskodifferential på fläkten. En sådan ska väl dock inte spela någon roll just i denna situation?!
En annan idé är att köpa en fläkt med fler blad som presterar bättre luftflöde. Men jag börjar som sagt med ny kylare.