Hjulbultsbytet har utförts på en Chevrolet Nova från 1970 som uppgraderats från trumbromsar till skivbromsar.

  1. Skruva av fälgmuttrarna och lyft av däcket.
  2. Notera var någonstans du har hål i bromsskölden bakom bromsskivan, och notera även att du varken behöver montera bort bromsok eller bromsskiva för denna operation!
  3. Se till du snurrar bromsskivan så att hålet i bromsskölden mappar mot hjulbulten.
  4. Sätt på en mutter på den hjulbult som ska bytas. Om gängorna inte är allt för trasiga och omöjliggör detta vill säga. Det finns nämligen risk att hjulbulten deformeras så mycket att den inte kan slås ut hela vägen. I så fall får du kapa av den efter att du slagit ut den vid dess splines.
  5. Slå ut hjulmuttern bakåt, in mot motorrummet / kardanknut. Du behöver inte vara tuff och slå ut bulten med ett enda slag. Bättre då att vara försiktig och slå flera lättare slag, så att du inte av misstag dammar till själva bromsskivan.
  6. Plocka ut hjulbulten från utrymmet mellan bromsskiva och bromssköld, om du inte hade tur och den passerade hela vägen ut på garagegolvet via hålet i bromsskölden.
  7. Stoppa i en ny hjulmutter via hålen i bromsskölden, och se till att den är inpassad med ”splinesen”.
  8. Trä på ett antal brickor på hjulbulten och skruva på en passande mutter och dra (eller snarare pressa) in den nya hjulmuttern med tryckluft eller för hand.
  9. Klar. Knäck en bärs, det har du gjort dig förtjänt av!

hjulbult_demonterad.jpg

Share