Våren och sommaren som precis passerade var min första säsong med Novan. Således är det först nu som jag kommit underfund med vilka faktiska, verkliga brister och fel som Novan har, och som måste åtgärdas.

Ett av dem är kylsystemet, som inte riktigt förmår att leverera fullt ut. Novan lider av det klassiska problemet att den går varm vid tomgångskörning och låga farter. Den kokar inte, men gissningsvis så har kokpunkten förflyttats rejält uppåt med hjälp av glykol.

Anledningar till kylproblem är flera. För det första saknar Novan ett värmepaket, som vanligtvis avleder en del värme. Vidare har den inte heller någon fläktkåpa. Och när jag monterade bort termostathuset visade det sig att även att termostat saknades.

Värmepaket tänker jag nog inte montera något nytt, den viktbesparingen är för trevlig för det. Däremot ska en specialbyggd fläktkåpa monteras, och så ska en termostat stoppas in i termostathuset. Det senare ska tydligen också ge effekt då kylarvattnet annars passerar för snabbt genom kylaren och därmed inte kyls av tillräckligt bra.

Fungerar inte detta så ska jag nog spola ur kylaren. Fungerar inte det blir det nog att ta till den kostsamt smärtsamma processen att lätta på lädret och köpa en ny kylare. Den som sitter i är förmodligen en kvarleva från tiden då det satt en sexa i Novan.

För så här är det: När den nybyggda motorn stoppas i om ett till två år måste bara kylsystemet fungera!

Slutligen följer ett tips till dig som noterat ett visst läckage av kylarvatten runt insug och termostathus. Har du ett kromat termostathus kan det mycket väl vara så att godset är för klent tilltaget. Termostathusen är tydligen känsliga för värme och slår sig mycket lätt. Då kommer det vid högt tryck att läcka kylarvatten vid termostathusets fot. Skaffa således en nytt hus om du lider av detta, och se till att godset är ordentligt tilltaget om du ska ha ett kromat dito. En packning ska inte behövas om insuget är utfräst för o-ring.

Förresten! Har du problem med att kylsystemet inte fungerar hundra vid högre hastigheter?! Då kan det vara läge att se över den undre kylarslangen, den mellan vattenpump och kylare. I den ska det tydligen sitta en fjäder. Saknas fjädern kan kylarslangen dra ihop sig vid lite högre varv vilket gör att flödet blir sämre.

termostathus.jpg

Share