Min teori om att lossa växellådan från växellådsbalken och pressa upp växellådan med garagedomkraften för att sedan komma åt de tre sista skruvarna till oljetråget visade sig vara enbart en lysande teori. I praktiken fick jag ynka två centimeters extra spelutrymme, vilket inte riktigt räckte till.

Alltså… Så här gör du om växellådsbalken är i vägen:

  1. Lossa de två skruvar som låser växellådan mot växellådsbalken.
  2. Lossa tre av fyra skruv på växellådsbalken, där den sitter fast ovanpå framvagnen. Spara den sista skruven så att du snabbt och enkelt kan skjuta tillbaka växellådsbalken in under växellådan om du skulle behöva det.
  3. Kör in garagedomkraften med en träbit som fördelar kraften över oljetråget och hissa upp växellådan någon centimeter.
  4. Skjut växellådsbalken bakåt två-tre centimer i den ände som nu är lossad från framvagnen. Lådan kommer fortfarande att vila på växellådsbalken när du sänker garagedomkraften, men kolla så att så verkligen är fallet!
  5. Sänk garagedomkraften och avlägsna den.
  6. Tar ner tråget.
  7. Knäck en bärs!

th350.jpg

Share