All närhet är inte av godo. I framtiden kan det vara på sin plats att lösa det här problemet.
Som synes bör bilbatteri och kylarens expansionskärl sinom tid byta plats med varandra. Den här närheten mellan kylarslangen till expansionskärlet och batteripolen känns nämligen inte helt sund. Till att börja med blir det att sätta en slangklämma, för slangen lossnade direkt när jag petade på den…
2010-12-20 kl. 17:18
Åfysatan – är det pluspolen?!
2010-12-20 kl. 19:11
Näe, bilbatteriets minuspol. Det är väl där man sätter bytaren, om jag fattat det hela rätt.
Men likväl vill man väl inte har kylarvattnet som en del av bilens elsystem… Varken på plus- eller minussidan. 🙂
2010-12-21 kl. 11:12
Nja, jord är väl jord? Kylaren är ju redan kopplad till minuspolen eftersom den sitter fast i karossen.
2010-12-21 kl. 11:42
Ah… Bra där. Det tänkte jag inte på. Då är det ju i princip inga problem.
2010-12-21 kl. 11:43
Faaast… Kylarslanget kan ju åka av med en väldans fart när det bildas ett övertryck av värmen, och vatten kan skölja över batteriet och kortsluta båda polerna, eller hur. Men det ska väl ses som tämligen osannolikt.
2010-12-21 kl. 14:16
Sätt ett polskydd på pluspolen så ska det vara lugnt.
2010-12-21 kl. 14:44
Ah… Smart. Tack!
2011-01-14 kl. 14:44
På min Mustang sitter brytaren iofs på pluspolen. Men min garagekompis tyckte inte att det spelade någon roll. I och för sig finns ju risken att man jordar pluspolen mot karossen med ett tappat verktyg eller så, även om pluspolen är urkopplad, och den risken är ju eliminerad med din lösning.
2011-01-14 kl. 15:49
Eh, nu är jag inte med. Den risken finns iaf?!
2011-01-14 kl. 16:50
Om minuspolen är frånskild och man lägger en skruvmejsel mellan pluspolen och karossen händer väl nada?
2011-01-14 kl. 18:02
Ahhh… Nu är jag med. Men med bruten pluspol och ansluten minuspol gör skruvmejsel kortslutning möjlig via karossen.