I stället för att lacka bilen på det traditionella sättet med lackspruta, eller budgetalternativet enkomponentslack på sprayburk, går det faktiskt att rolla på färgen.

Ja, du läste rätt. Jag ramlade över metoden då jag letade efter lackeringstips.

Men att rolla betyder inte raggarlack á la mattsvart Volvo 240. Näe, jag pratar om blank billack som man kan spegla sig i, och som håller år efter år. Som kostar runt femhundringen i materialkostnad.

Enligt förespråkarna finns det bara en enda nackdel, och det är att det går åt tid att måla bilen på det här sättet.

Mycket tid.

Vi pratar om kanske tio lager lack som ska rollas på. Dessutom ska bilen slipas mellan varje lager.

Receptet för ett snyggt resultat stavas för övrigt mekanlack utblandad med lacknafta, så att den är så tunn att den liknar mellanmjölk i konsistensen. Till det behöver du addera tålamod, en skumgummiroller och en bil som tål att experimenteras med. Lägg även till åtskilliga timmars lusläsning av de guider på nätet som förklarar hur arbetet ska utföras.

Och om sanningen ska fram, gör det här på en bil där det passar. För med stor sannolikhet kommer slutresultat den allra första gången att hamna någonstans mellan ovan omskrivna mattsvarta raggarvolvo och proffslack.

Således gäller: En ny V70 eller Mercedes + mekanlack = big no no. En skön Dodge Charger med sportiga kromfälgar och rejsingdäck + orange mekanlack = yes!

http://rollyourcar.com

chevrolet_corvair_med_mekanlack.jpg

Share