Jag slösurfade nyligen runt på nätet efter lite information om min inkontinenta automatlåda. Det är inga allvarligt läckage – kanske tio droppar i veckan – men väldigt störande.

Att dra åt bultarna hårdare känns inte som ett alternativ. Dessutom sitter några av bultarna bakom balken som bär automatlådan vilket gör det både krångligt att dra åt, och stört omöjligt att dra åt med momentnyckeln.

Jobbigt läge.

Men inte lika jobbigt läge som för den här killen, vars historia jag hittade i en forumtråd om mekartabbar på sporthoj.com:

Var duktig och bytte olja och filter på en automatlåda (TH700) då den var lite trött och seg på att växla. Plockade av tråget och hällde ur all ATF-olja, bytte filtret, ny trågpackning och monterade ihop det igen och fyllde på med ATF.

Det läckte i skarven mellan tråg och låda, tabbe nr 1.

Åkte runt med läckande automatlåda nästa dag, och köpte en avtappningsplugg då det inte finns någon original på de trågen. Svårt att plocka av tråget utan att söla ATF-olja över hela garagegolvet.

Plockade av tråget igen, oljan gick ju inte direkt att rädda när det inte fanns avtappningsplugg, så 6 liter ny ATF åt helvete.

Monterade avtappningspluggen i tråget, tråget var skevt vid bulthålen, vanligt att det händer om någon dragit bultarna för hårt (tidigare ägare). Konstaterade att det är därför det läcker. Köpte packningssilikon och var noga och läste på att det tål ATF. Lade silikon på båda sidor av trågpackningen och monterade ihop, fyllde med ATF. Yay, tätt som en fiskröv!

Körde runt glad i några dagar – sedan blev det totalhaveri på lådan. Började undersöka varför och studerade reparationshandboken till 700R4-lådan och ser att det på kanten som ligger mot tråget, alltså där trågpackningen ligger, finns ett litet, kanske 2mm stort andningshål för servon till 2:ans band. Hålet matchas i packningen och tråget.

Har alltså silikonat igen det andningshålet, 2:and band har inte kunnat släppa helt utan har legat och slirat på övriga växlar. Friktionsvärme har kokat oljan och lådan blev totalt skrot…

Nu återstår två frågor:

  1. Stämmer det där med andningshål på lådan? Finns i och för sig ingen anledning av tvivla, men jag minns inget sådant hål när jag bytte olja.
  2. Det finns inget annat sätt att fixa läckaget än att skruva ner trågen igen va… Frågan är om man vågar sig på att silikona?

 

Share