Jag snubblar redan på namnet på den klisterlapp som sitter på insidan av Capricens baklucka. Service Parts Identification Decal ligger inte särskilt bra i munnen.

Att sedan lista ut vad alla General Motors koder står för – de så kallade Regular Production Option – är än klurigare.

Några är tydligare än andra. Som koden GU4, som står för att bakaxeln har utväxling 3.08. Eller K64, som berättar att generatorn laddar 78 ampere.

Även LM1 är tydlig, den koden säger att bilen rullade av bandet med en bensinmotor på 5,7 liter med 8 cylindrar och fyrportsförgasare.

Magiska 9C1 förkunnar att kärran är en snutbil.

Sedan blir det luddigare. Här är några (av många) koder jag inte fattar så mycket av:

  • 1AA: Sales incentive – retail amenities
  • 7Z9: Cluster police type-telltale
  • 8YH/9YH: Component RR LH computer sel susp
  • EGW: Fleet program – “delayed warning”

Följande koder hittar jag över huvud taget ingen information om: D6J, E5Z, Z7Z, E9Z, LAK, LBK, VQ2, YT9, Z5T, 1EA, 1E2, 11U, 6F3, 6PC, 627, 629, 7G2 och 9A3.

Hilfe!

spid.jpg

Share