2015-05-25-skillnad-pa-gummirok-och-gummirok

Så en liten historia med någon månad på nacken. Om ett klant vid namn Peter… 🙂

“Det var bråttom. Till helgen skulle Gasolines första swapmeet gå av stapeln. Det hade ju varit fett att rulla in med Novan. Lägga en rökare med den nya drivlinan.

Sagt och gjort.

Ut på shakedown test numero 2. Planlöst gasande runt norra Stockholm. Novan hade ju förvisso gått som ett lass skit på shakedown test 1, men då med dåligt inställd tändning och aningens för lite olja i automaten.

Nu var dessa två saker åtgärdade. Vad kunde gå fel?!

Åtminstone en sak, skulle det visa sig. 😀

Efter någon mil med några stopp, tung gasfot och brett leende så slutade lådan att driva. Samtliga växlar, även backen. Några samtal senare och femtioelva olika diagnoser så lutade det åt att konvertern var körd, alternativ att pumpen i lådan gått.

En resa på flak senare visade det sig dock att jag slarvat med monteringen av vajern mellan låda och växelväljare.

Vajern hade helt enkelt flyttat sig i smyg åt höger och lagt sig att gosa med ett stekhett avgassystem… Lustigt nog kollade jag innan bärgning att vajerns anslutning mot spak och låda såg sjyssta ut. Det gick även att peta i neutralen lite sporadiskt.

Jäjä. Så har man lärt sig en sak till. Som den klantskalle man är. Synd bara att det blir jävligt tajt att fixa Novan till lördag på grund av tidsbrist. Står med arbete upp till örona.

Men skönt att jag inte har kostnaden för en automatlåderenovering att se fram emot…

PS. Är du tvungen att transportera din bil på flak kan jag rekommendera Rosa bärgarna. De har 5-6 bilar i Stockholmsområdet och är _väldigt noggranna_ vid lastning och lossning. DS.

Share