Jag köpte ett nytt tanklock häromdagen. Det gamla var inte så bra, klarade inte av att reglera det övertryck som bildas i bensintanken när varmt bränsle återanländer via returröret. Ej heller var det gamla tanklocket låsbart.

Som vanligt var jag lite korkad och utgick från att det bara skulle vara att köpa ett nytt tanklock, skruva av det gamla och sätta på det nya. Icke!

Efter en liten rundkoll i mekgaraget visade det sig att alla bensintanksrör på GM-bilarna från samma tidsepok var i princip identiska; de ser likadana ut på både Pontiac Firebird 1968, Chevrolet Nova 1970 och Chevrolet Camaro 1971.

Mitt nya tanklock passade trots det inte på någon av GM-bilarna, trots att Hansen Racing bedyrat att så skulle vara fallet.

Åter till ritbordet och en stunds konverserande med garagepolaren K. Vi kom fram till att det nya tanklocket bara skulle tryckas på plats och inte vridas, samt att den T-formade änden på de två styrklackarna (eller vad man ska kalla dem) på tanklocket bottnade för tidigt. De dubbla låskolvarna kunde därför inte lösa ut och låsa fast tanklocket.

Fram åkte borrmaskinen och T-formen avlägsnades, och styrklackarna gjordes istället raka. Se på fasen, det fungerade.

Nu har jag alltså ett fullt fungerande nytt tanklock. Det gäller att vara lite listig ibland, och ett tips till dig om du står inför ett liknande problem i framtiden.

tanklock.jpg

Share