Så var det dags att besiktiga bruksbilen, en fransman född 2004.

Lite nervös är jag. Det är som att gå till käftis – den ofrivillige besökaren vet att om något är trasigt blir det både jobbigt och dyrt att fixa. Dessutom går det inte att bara skita i de upptäckta problemen, för då kan det bli riktigt j-vla dyrt och jobbigt.

Pang, så kommer nedslaget. Skyltbelysningen fungerar inte.

Störande, men tack och lov lätt att åtgärda och dessutom billigt.

 – Har du noterat det, frågar den sympatiske besiktningsgubben.

 – Näe, det har jag nog missat, säger jag.

Utan att tillägga att jag förmodligen struntat i det, om jag hade sett det.

Besiktningsgubben upplyser också om ojämn bromsverkan fram. Värdena ligger inom accepterad gräns, men att smörja bromsok och se över bromsklossar och skivor kan vara en god idé.

Lite jobbigare. Får se om jag orkar slita mig från Capricen och meka bruksbil i vinter eller om jag tar smällen vid nästa besiktning.

Som förmodligen inte kommer att ske hos Svensk Bilprovning.

Regeringen har som bekant beslutat att avskaffa Svensk Bilprovnings monopol att besiktiga bilar. Beslutet börjar gälla från den 1 juli nästa år.

En av besiktningsgubbarna berättar att han jobbat 41 år på Svensk Bilprovning. För hans del är framtiden inte så värst osäker då han snart går i pension.

Han är dock oroad över hur priset för en besiktning kommer att se ut framledes. Enligt besiktningsgubbens egen utsago fördubblades avgiften i Danmark tämligen omgående efter att de avskaffade sitt monopol 2005.

Jag gissar att en sådan prischock för något varje bilägare enligt lag är tvungna att göra kommer att innebära ett dråpslag för trafiksäkerheten. Folk som redan nu är ledsna på besiktningskostnaderna, vägskatt och andra straffavgifter kommer att få vatten på sina kvarnar och skita fullständigt strunta i Svensk Bilprovning.

Tillbaka till nuet.

Nästa vecka ska Bettie ska granskas. Då blir det riktigt nervöst. I och för sig ska det ske på en besiktningsstation där jag vet att det jobbar människor som gillar jänkare, men ändå. Det finns en del saker som bara måste fungera, oavsett vilken inställning personalen på en av Svensk Bilprovnings stationer har till jänkebilar.

Som sagt, det är roligare att använda vintern till att göra Bettie än finare än vad hon redan är, än till drift och underhåll.

Vilket sin tur och på Capricen är betydligt roligare än drift och underhåll när det gäller bruksbilen.

renault_clio_hos_sbp.jpg

chevrolet_corvette_hos_sbp.jpg

Share