Då jag tidigare haft ett fräckt men ack så riskfyllt bränslefilter (delvis i glas) har jag bytt detta mot ett nytt kromat dito. Det nya bränslefiltret kom inte med någon märkning om vilket håll det ska sitta åt. Så jag har testat båda hållen. Inget av dem fungerar. Filtret är snustorrt och någon bensin når inte förgasaren. Vad gör jag för fel? Trodde jag hade passerat den här basala nivån när det gäller mekkunskaper. 😀
Har funderat över om jag ska slå i en knapp soppa direkt i förknasaren, och dra igång motorn på det sättet. Frågan är dock om jag i så fall behöver göra det varje gång jag ska starta motorn? De andra filtren jag haft har jag inte behövt göra det med. Där har det bara varit att byta bränslefilter, pumpa gaspedal och gnugga startmotorn lite extra och så har motorn hoppat igång.
Skitfilter? Trasigt (hur en så enkelt konstruktion nu kan vara det)? Skit bakom spakarna?
2011-11-02 kl. 08:43
Jajjamen, skit bakom tillverkningsmaskinen. Råkade ut för något liknande när jag skulle byta remskiva till vattenpumpen. Hur kan man missslyckas med det enda som är viktigt i en remskiva, att hålen sitter i centrum. Jag har bytt bränslefilter på min till en vanlig transparrent i plast. Har några om du vill ha ett.
2011-11-02 kl. 10:16
Jag hade ett snarlikt problem med bränsletillförseln på min första Nova – en vit -66:a. När jag drog loss slangen från filtret pumpade det ut bensin med en jädrans fart, men fram till förgasaren kom det bara lite sporadiska skvättar. Bytte till ett större filter och den gick som vanligt igen – men bara tills man gasade lite hårdare. Till slut öppnade jag den mekansika bränslepumpen och hittade en liten spricka i membranet. Så länge det inte var något motstånd pumpade den som den skulle. Men när det blev lite motstånd åkte bensinen bara fram och tillbaka genom sprickan. Efter byte av pumpen funkade det bra med vilket filter som helst. Men det var inte helt lätt att hitta felet eftersom pumpen verkade fungera bra när det var fritt flöde, lågt motstånd eller lågt bränslebehov till förgasaren. Men du kanske har en bränsletrycksmätare?
2011-11-02 kl. 11:48
Artur: Mm. Konstigare saker har hänt alltså. Ja, jag testar gärna ett annat filter om du har ett över.
Raymond: Har också funderat över om bensinpumpen håller på att lägga av, och jag har ingen bränsletrycksmätare som avslöjar om så är fallet. Samtidigt borde det inte vara någon superstor motstånd i det nya filtret heller?! Men ett _väldigt bra_ tips är det, något jag tackar för!
2011-11-02 kl. 21:13
Ok, när behöver du den? Måste åka förbi garaget först.
2011-11-02 kl. 23:02
Det är ju ingen våldsam brådska då körsäsongen är typ över. Får jag lova att återkomma?
Ska trots allt ta några turer i vinter om det fritt från snö och is.
2011-11-04 kl. 19:24
Varför krångla till det? Finns utmärkta bränslefilter på OK för en tia eller så. Fungerar utmärkt!
2011-11-04 kl. 20:37
Hehe. Funktion före form, eller tvärtom? 😉