varning_for_ventilhatt

Ser du ventilhatten på fotografiet?! En varning utfärdas härmed för den. Det medföljer nämligen en o-ring till ventilhatten, som ska täta mellan ventil och hatt. När du skruvar av och på ventilhatten för att fylla på luft i däcket är det dock extremt lätt hänt att denna o-ring sätter sig på tvären och drycker ner ventilpinnen i mitten av ventilen. Inte mycket, men tillräckligt mycket för att du ska få pyspunka och efter något dygn stå med ett platt däck.

Det hände mig för ett tag sedan. Tyvärr insåg jag inte direkt att jag saknade luft i höger framdäck, vilket gjorde att jag hann köra ett antal meter (fan va bilen drar höger och det dunkar konstigt!)… :-/

Jäjä. Då jag ändå sinom tid hade tänkt mig att byta de torrspruckna framsulorna mot nya med vit däcktext så fick jag plötsligt chansen att göra denna investering lite tidigare än beräknat. Glaset är halvfullt! Win, not fail!

Kan för övrigt upplysa om att det med en stor portion tur kan gå att återanvända ett däck som varit helt tomt på luft. Men BE FÖR GUDS SKULL om råd ifall det går hos en seriös däckfirma. Stålkorden i däcksidan får inte vara skadad, för då kan däcket explodera. Det vill du inte vara med om.

Skadad stålkord kan vara svårt att se (uppenbara fall innebär dock rejäla bulor på sidan av däcket när det är fullt med luft), och nästan lika svåra att känna sig fram till. En däckexpert har dock väldigt känsliga fingertoppar och kan känna mindre felaktigheter och skador i stålkorden.

Själv åkte jag till två av varandra oberoende däckfirmor innan jag beslöt mig för att köra några mil till på däcket. Ibland är det smart att be om en Second opinion.

Share