Det här med att göra om skrotade jumbojetar till möbler är ju en genial idé. Ett galant miljötänk om något, återvinning när den är som snyggast.

Att de flesta förmodligen inte råd att hosta upp 40 000 plus frakt för ett bord tillverkat av delar från en jetmotor är en annan historia, för det är som inspirationskälla för tillverkning av egna möbler som prylarna i Boeing-butiken fungerar allra bäst.

Glasbord gjort av fälgen från ett landningsställ.

Låt oss spola tillbaka bandet några årtioenden.

Boeing 747, som är ämnet för stunden, ritades, konstruerades och tillverkades av 50 000 människor under den senare delen av 60-talet. Utvecklingsarbetet tog mindre än ett och ett halvt år, vilket är snudd på rekordsnabbt. Särskilt som flygplansmodellen under nästan fyra decennier, från flygpremiären 1969 räknat, var världens största passagerarflygplan.

… Och säg det barn på 70- och 80-talet som inte fick något längtansfullt i blicken när siffrorna sju fyra sju räknades upp.

Omslaget till boken “Trailblazers: The Women of The Boeing Company”.

Jaja. De där ungarna har växt upp och är idag själv vuxna, med egna barn. Så man kan ju gissa att suget efter att äga en 747-del är halvstort där ute i världen. Och det finns ju några prylar att välja bland. En 747-400 består av sex miljoner delar (hälften är dock nitar) som tillverkas i 33 olika länder. Mm. Det finns en del fakta och kuriosa när det kommer till ett av Boeings flaggskepp, förlåt, flygplan.

Hur som helst ger ett besök i Boeing-butiken ett sug efter skrotade flygplansdelar som motsvarar fyra jetmotorer på maxvarv. Här finns landningsställ, vingdelar och annat godis omgjorda till möbler och prydnadsföremål.

Låt dig inspireras, som sagt. Och läs historien om Rosie the Riveter. Eller köp en bok (“Trailblazers: The Women of The Boeing Company” där Roise ingår). Eller…

Butiken hittar du här.

Share