Begreppet “Good enough” är ett motto som jag i allt större utsträckning försöker förstå innebörden av och därefter efterleva.

Som det här med att rengöra motorrummet efter att jag lyft ut den gamla V8:an.

Finns det någon vits att göra det kliniskt rent?

Näe. Skrubba bort det värsta och låt en tunn oljefilm kvarstå som ett rart litet rostskydd.

Jag ska ju ändå inte ta av subframen just nu för att låta blästa och pulverlacka den. Det är ju ingen helrenovering av framvagnen som jag tänkt göra, bara byta den gamla drivlinan mot en något piggare version.

Samma sak gäller för övrigt bakaxeln och alla delar där. Som de två plattor som är fästa i bakaxeln, bladfjädrarna och stötdämparna.

Av med plattorna, blås av dem med stålborstetrissan och så på med blanksvart (50 procent) plåtfärg modell biffigare. Till det ett par nya polybussningar istället för de gamla av där rosten ätits sig in i gummit.

Varför inte blästra och pulverlacka? För att jag inom ett eller två år ändå kommer att byta bladfjädrar och eventuellt montera Cal-Tracs. Då ska de av igen, plattorna, med slitage från muttrarna och annat som resultat. Lika bra att göra grovjobbet då, och fokusera på att få ihop Novan nu. Till dess att jag ska göra nästa ingrepp lär dessutom de lager färg jag lägger nu skydda finfint mot det regn och den fukt som vår, sommar och höst i Sverige bjuder på.

2014-12-15-bra-nog-1

2014-12-15-bra-nog-2

Share