cadillac_big_block_v8_in_engine_dyno.jpg

OK. Det är inte dags att köra in och bänka V8:an på ett bra tag. Men det skadar ju ändå inte att höra sig för. Så att man har en uppfattning om vad det kostar, vad man ska ha med sig och om det är något man som motorbyggare absolut inte får glömma.

Så jag skickade ett mejl med tre frågor till fyra inkörning- och bänkningsfirmor:

  • Halvarsson Racing, Torsby
  • Nilsén Performance, Bjursås
  • DTE Racing, Valla (Dr. Ernie a.k.a  Göran Ernlund)
  • Apple Racing, Tumba (rätt kände trimgurun Mats Appelgren)

Frågorna löd:

  1. Vad kostar det att köra in/bänka en Chevrolet 350 med förgasare hos er?
  2. Vad ska jag ha med mig till inkörningen/bänkningen?
  3. Vad får jag absolut inte glömma bort att göra med motorn innan inkörning/bänkning?

Halvarsson Racing:

  1. 5 000 kronor plus moms.
  2. Motorn, bensin, oljor, filter, avgassystem om du vill att det ska bli så lika som möjligt i bilen. Drivning av vattenpump orginal eller eltermostat monterad. Eventuell startmotor.
  3. Nollmärket på svängningsdämparen måste stämma. Önskar också att det är isvetsat ett uttag för lambdasond i grenrören (headers), M18x1.5-mutter.

Nilsén Performance:

  1. Kalaset kostar 5 000 kronor plus moms/dag. 99 procent av alla motorer klaras av på en dag.
  2. 30 liter bensin av den kvalité som du skall åka med skall tas med.
  3. Dessa motorer är relativt enkla så det är sällan det är några fel.

DTE Racing:

  1. 6 000 plus moms.
  2. 60 liter av den soppa som motorn ska köras med på plats i bilen. Stift, olja (Joe Gibbs dito med zink vid inkörning), headers plus resten av avgassystem inklusive ljuddämpare, luftfilter. Kylare, startmotor och tändsystem behövs ej.
  3. Inget särskilt om allt är monterat som det ska.

Apple Racing:

  1. 6 000 plus moms för en heldag, vilket räcker för inkörning/bänkning.
  2. 20 till 30 liter bensin plus motorn. Uppgifter om headers/grenrör samt avgasrör måste medtagas. Det vill säga tjocklek. Termostat, termostathus, flexplatta, startmotor och vattenpump ska ej tas med. Det går bra att ta med inkörningsolja med zink, eller köpa av Mats Appelgren. Mats har allt som behövs för att bestycka om förgasare.
  3. Motorn ska vara rengjord innan montering, och allt ska vara draget till de rätta momenten. Vidare ska ventiljusteringarna vara korrekt gjorda. Om osäkerhet råder runt ventilinställningarna gör Mats det alldeles gratis.

Analys:

Både Nilsén Performance och Halvarsson Racing valde att svara direkt över mejl, medan så väl Ernie som Appelgren ville besvara frågorna över telefon. Just telefonkontakt ger många klara fördelar för kunden, så den vägen är helt klart att föredra. Och andra sidan valde jag mejl som kommunikationsform, och efterfrågade uppgifterna den vägen, något bara Nilsén Performance och Halvarsson Racing ville leverera. Hade jag velat ha uppgifterna telefonledes hade jag ringt direkt.

Ernie gav ett mycket seriöst intryck och många tips. Till exempel att Joe Gibbs zinkspetsade olja är grymt bra vid inkörning. Att K&N-filter plus öppen luftburk ovanpå utan vidare kan ge 10 extra hästar på en small block. Han visade förståelse för den nybörjaroro som finns hos alla dem som ska köra in/bänka sin första motor. Han utlovade också en spännande dag då man lär sig sjukt mycket. Han sade även att han hade gott om förgasarnålar för ombestyckning, något kunden inte behöver ha med sig utan sedan kunde komplettera med.

Hans kommentar på vad kunden absolut inte får glömma är dock lite väl uppenbar. Lite av “Om allt är helt är inget trasigt”, typ. 🙂

Vad gäller Mats Appelgren måste jag få lov att säga att en mer ödmjuk, förstående och tillmötesgående person i motorbranschen är svår att finna. Just förståelsen är något jag uppskattar extra mycket eftersom det skänker en viss trygghet när resultatet av många tiotusentals kronor ska stressas rejält. Ett stort förtroende för den som ska göra detta är minst sagt livsviktigt. Även Appelgren kom för övrigt med många tips.

Annars kan jag konstatera att de riktigt kända motorbyggarna/bänkningsproffsen är någon dryg tusenlapp dyrare, annars verkar det inte skilja så mycket i pris.

Mitt val blir Mats Appelgren, och det av främst tre skäl. Han befinner sig rent geografiskt närmast, men framför allt verkar han vara den person som bäst kan göra jobbet på det sätt jag vill ha det. Dock ska ingen skugga falla över Ernie som verkar vara minst lika duktig. Men viktigast av allt är nog att mekpolare K1 har bänkat sin Moparmotor hos Appelgren, och berättat mycket gott om honom.

Inget slår personliga rekommendationer från personer man litar på.

Share