2015-04-17-kolla-automatoljenivan-i-rondellen

Jaha. Har du precis som jag vissa svårigheter med att kolla oljenivån i lådan? Tufft att se på stickan vilken mängd vätska automaten innehåller?!

Ja, det är ju inte en ovanlig situation, direkt. Du är i gott sällskap.

Ringde och pratade med Raymond på Alexandra Engineering om detta problem. Jag berättade för honom att jag fyllt konvertern med en kvart innan montering och hällt ytterligare sju kvartar i lådan. Att lådan drev både framåt och bakåt, men också klarade av den lilla men branta backen upp ur mekgaraget.

Raymond bekräftade att det inte alltid är lätt att kolla nivån via eftermarknadsstickor, och att de därtill kan var allt från lätt missvisande till helt felaktiga när det kommer till att kolla oljenivån.

Åtta kvartar med separat oljekylare och 10 tum stor konverter tyckte han var i snålaste laget, och rekommenderade i alla fall tio kvartar.

Det blir till att fylla på minst en kvart till (till nio kvartar) och ta en ny runda runt kvarteret för att se hur lådan uppför sig.

Raymond hade för övrigt ett tips för hur man förr i världen kollade oljenivån i automatlådan. Man körde helt enkelt till närmaste rondell. Sedan provgasade man runt den. Högg motorn, det vill säga ryckte till då och då, så sög oljepumpen i lådan luft. Läge för mer olja!

PS. Jag vet att rondeller numera kallas cirkulationsplatser, men det ordet platsar inte så där jättebra i en rubrik… 🙂 DS

Share