För närvarande håller jag på att rengöra V8:an inför mockup och provmontering av kolvar, vevaxel, vevstakar och de andra rörliga delarna, det vill säga short block-komponenterna.

Rätt snabbt inser jag att V8:ans kylkanaler inte är helt fria från rost och andra smutspartiklar, och att det är både svårt att se exakt vilken skit blocket innehåller samt att rengöra det. De delar av V8:ans kylkanaler som jag kan se är dock i ett helt ok skick, och inte särskilt rostiga eller smutsiga.

Har funderat över ett flertal lösningar, bland annat att fylla blocket med citronsyra för att fräta bort en del av den rost som finns och som jag inte kan se. Mekpolare och forumkamrater har också tipsat om att blåsa bort skiten med högtryckstvätt.

Jag menar, det är ju rätt klokt att tvätta ur kylkanalerna ordentligt då jag knappast vill fylla den nya, dyra kylaren med eventuell rost och andra smutspartiklar som motorn kan innehålla.

En stunds tankeverksamhet bjuder dock på en oväntat lösning. Jag börjar tänka i termer av filter. Borde det inte finnas filter för kylarvattnet?! Jag är ju knappast ensam om mitt problem; att renovera ett gammalt block som kan ha utsatts för rätt mycket pisk (inklusive rent vatten utan glykol).

Visst finns det sådana filter. Ett flertal faktiskt.

Ett sådant som jag hittat heter Gano Coolant filter. Ett flertal storlekar och utformningar finns, bland annat ett transparent filter som ser otroligt coolt ut. Genom det kan man bland annat se om vattenpump och termostat fungerar som de ska. Dessutom påstår tillverkaren att synliga bubblor i kylarvattnet skulle kunna vara ett tecken på blåst topplockspackning, överhettning eller en vattenpump som håller på att ge upp. Praktiska funktioner förstås, om bubblor i kylarvattnet är tecken på haverier. Det låter jag för stunden vara osagt.

Nackdelarna är dock flera. Dels måste filterhållaren monteras bort helt för att kunna rensa filtret från smuts och partiklar, vilket skapar en del spill av kylarvatten och mekande. Dels är åtminstone det transparenta filtret känsligt för om man skruvar åt slangklamrarna för hårt.

Det andra filtret, som heter Tefba Coolant filter/Tefba radiator hose filter, är en bättre lösning rent underhållsmässigt. Med det kapar man bara en del av kylslangen och ersätter det med filtret/filterhållare. När det är dags att rensa filtret skruvar man av locket på filterhållaren och plockar ut det. Tar bara några minuter.

Ska du installera ett sådant här filter är det dock väldigt viktigt, i synnerhet under den första tiden, att du också håller stenkoll på den smuts som fångas upp av filter. Fylls det med partiklar lär det bli tvärstopp i kylsystemet, vilket orsakar en överhettad motor. Till skillnad från oljefiltret, som har en extra passage ifall filtret kloggar igen, saknar nämligen kylarfiltret en sådan öppning. Single point of failure (SPOF) ska man ha stor respekt för.

kylarfilter.jpg

Share