Installerade oljepumpen (Melling 10552) på mitt motorbygge för ett tag sedan. Inför detta arbete funderade jag en stund över några saker. Till exempel varför det inte medföljde någon anvisning beträffande vilket moment oljepumpen skulle dras fast med. Vilket även gällde för oljepickupens två skruvar. Ingen information alls. Och det från Melling, som ändå är att betrakta som en etablerad aktör.

Skumt.

Dessutom klurade jag en del över axeln som ansluter oljepump och fördelare med varandra. Varför hängde den fritt och dinglade när motorn hängde upp och ner i motorstativet? Jag har sett en hel del fotografier där oljepumpen och axeln är sammankopplade även i uppochnervänt tillstånd.

Hm.

Läge att ta reda på vad som gäller. Jag är inte sugen på att chansa med motorns oljeförsörjning.

Jag slog en signal till George Richmond på Melling. Han svarade att oljepumpen med exakt samma moment (65 ft-lbs) som gäller för en vanlig CSB-oljepump samt att pickupskruvarna ska dras åt “tajt”. Typ så hårt du orkar med den medföljande insexnyckeln.

Jaha. Det var ju inte märkvärdigt alls. Men bra att veta…

Slutligen kan jag meddela att det är en god idé att titta närmare på det bakre ramlageröverfallet som oljepumpen sitter fastskruvad i. På mitt CSB är det nämligen en passage från gängorna rakt ner (eller upp om du så vill) till vevlagret. Men en skruv/bult som är för lång, och skruven kommer bottna i detta lager och i värsta fall stuka det mot veven. Alltså förändra det lagerspel som måste finnas mellan vevaxel och vevlager.

Och du: glöm inte att oljepumpsaxelns båda ändar ska smörjas in med samma mollyfett som du kletar på kamnockarna när du kör in en sådan axel.

2014-02-20-nagra-ord-om-oljepumpen-1

2014-02-20-nagra-ord-om-oljepumpen-2

Share