Hur svårt kan det vara? En motors oljesystem är ju inte direkt raketforskning, snarare något man skjuter från höften mot fall man ska bygga en motor och är en nybörjare som jag. Något att se över sist i motorbygget eller när man orkar – typ ett nödvändigt ont – när alla de roliga delarna är utvalda och införskaffade.

Inget kunde vara mer fel. Det finns en hel del saker som du måste hålla reda på. Viktiga saker. Ta reda på vad som gäller är mitt råd.

Själv gluttade jag lite förstrött på Summit Racings webbplats när jag till slut insåg att jag även behövde en oljepump, en oljepickup och så ett oljetråg.

Valde en högvolymspump (10 procent mer flöde, inte 25 procent) per rekommendation från experter. Kollade så att pickupen passade i pumpen rent storleksmässigt samt att pickupen inte skulle slå i trågbotten. Oljetråget fick bli ett som klarade några extra liter motorolja (bra för garanterad smörjning avsett situation, samt något bättre kylning). En Summithistoria som tydligen hade några sköna “extrafeatures”. Fint. Ganska billigt var det också.

Resten kollade jag inte upp särskilt noga. Dumt. Det var ren och skär röta och toktur att jag klarade mig från betydande merutgifter för till exempel ett nytt oljetråg eller oljepump.

Åtminstone följande saker BÖR alla som bygger en motor ha koll på (förmodligen har jag fortfarande missat en hel del):

1. Vad betyder det att ett oljetråg har en baffle (skvalplåt), är kicked-out och innehåller en trap door?

Om ett oljetråg är “baffled” innebär det att oljetråget har en eller flera horisontella och/eller vertikala plåtar inbyggda/insvetsade ovanför/framför oljepickupen. Denna plåt kallas ibland skvalpplåt och ska förhindra att oljan skjutsas framåt/bakåt i tråget vid inbromsning/acceleration, något som i sin (o)tur kan medföra att pickupen suger luft och oljetrycket tappas. Detta kan medföra att lager och andra delar skär eller rasar då de inte får den smörjning de behöver.

Att ett oljetråg är “kicked-out” innebär att det är bredare längst ner än originalet för att rymma mer olja. Istället för att bygga på höjden, vilket kan innebär problem med markfrigången, bygger oljetråget på bredden.

En “trap door” är helt enkelt en liten lucka (kan vara flera luckor om det finns fler skvalpplåtar) på pianogångjärn i baffelvägen som enbart släpper igenom olja bakåt ner i oljesumpen. Olja som försöker sig på att rymma framåt i tråget vid inbromsning stoppas av samma lucka.

2. Exakt vad betyder clearance/spelrum mellan trågbotten och pickup? Hur stort/litet ska avståndet egentligen vara?

Spelrummet ska vara så litet som möjligt (det finns dock en nedre gräns). Detta för att pickupen ska ha tillgång till så mycket olja som det bara går. Enligt George Richmond på Melling (företag som tillverkar oljepumpar och oljepickupar) ska spelrummet vara mellan 3/8 tum till 1/2 tum. Om du mot alla förmodan överstiger detta något, säg 0.05 tum eller så, är det inte hela världen. Men större utrymme än så får det inte vara, och ej heller mindre. Då finns det risk att oljepickupen inte klarar av att suga in olja som den ska.

3. Finns det andra avstånd mellan pickup och oljetråg som är relevanta?

Ja, ett oljetråg kan – som redan nämnts – vara baffled och ha en trap door. Det är viktigt att kolla så att pickupen inte blockerar denna trap door, eller att pickupen krockar med någon del av plåten som utgör “bafflingen”. Om det senare inträffar kan oljetråget bli svårmonterat.

4. Vad är det för skillnad på crank scraper och windage tray, och vad gör de båda delarna?

En crank scraper är precis var den heter, en vevaxelskrapa. Den monteras mellan oljetrågskanten och blocket och tar bort olja/oljedimma som följer med runt vevaxeln. Ju mindre olja runt vevaxeln, desto lättare snurrar den och fler hästkrafter får du.

En windage tray (alternativt oljeavskiljningsplåt) sätts mellan vevaxeln och oljetråget. Endera är det en fristående plåt som monteras på förlängda vevaxelbultar, eller så sitter den monterad i oljetråget (vilket är bäst enligt experterna). Vid högre varv skapar vevaxeln ett vindrag som gör att olja i tråget piskas upp och följer med runt vevaxeln, något en windage tray avser att förhindra. Därmed ska några extra hästkrafter kunna hämtas hem.

5. Om man som jag har ARP-bultar till ramlageröverfallen, bultar som är förberedda för en windage tray, är det väl dumt att inte nyttja detta. Men vad gäller? Är det bäst med en windage tray monterad i oljetråget eller på bultarna till ramlageröverfallen?

Se ovan. Windage tray monterad i tråget ska vara den bästa lösningen enligt experterna. Den näst bästa, och bättre än inget alls, är en windage tray monterad på förlängda och för ändamålet speciella vevaxelbultar. Se upp med designen av denna oljeavskiljningsplåt, vissa modeller fungerar bättre än andra.

6. Något viktigt att tänka på vad gäller windage tray?

You bet! Till exempel måste du kolla så att oljestickan inte krockar med windage tray, eller att vevaxeln / kolvstakarna tar i den samma. Har du dessutom inte några muttrar och tycker det är oklart vilka sådana som kan användas, kolla upp “serrated flange nuts”. Det vill säga muttrar med räfflade flänsar som har en låsande funktion. Använd därtill loctite vid montering. Vanligt muttrar/brickor går naturligtvis också bra, om de inte gör så att windage tray slår i vev/stakar.

7. Oljepumpen behöver sättas fast med något, typ en skruv. Sådan bör införskaffas.

Lätt att glömma. Då blir det en beställning till. Värt att notera att det finns två varianter: en skruv plus bricka eller en bult plus mutter och bricka. Det senare är bäst enligt experterna. Det är också värt att notera att oljepumpen ska sitta fast, dragen med rätt moment, redan när lagerspelet i det bakre överfallet kollas.

8. Behöver jag en oljepump som ger högre oljetryck och/eller bättre flöde?

För oss vanliga dödliga som trimmar motorer som presterar några extra hundra hästar, typ runt 400 kusar, fungerar en standardpump alldeles utmärkt. Om vi inte överstiger 6 000 varv/minut. Det är också bra att vara medveten om att prestandapumpar snor några hästkrafter. För övrigt återkommer jag med ett blogginlägg som enbart rör just högvolym- och högtryckspumpar imorgon!

9. Bolt on eller pressfattad oljepickup? Skillnad? Fördelar och nackdelar med de olika sätten att fästa pickupen vid oljeppumpen?

En bolt on-pickup är just det, bolt on. Vilket innebär att den på ett eller annat sätt skruvas fast vid oljepumpen vilket medför en mindre arbetsinsats från den som bygger en motor. Pressfattad oljepickup måste slås fast, vilket innebär lite merjobb och ett specialverktyg. Dessutom rekommenderar samtliga oljesystemsexperter att den TIG-svetsas fast i oljepumpen så att den inte lossnar.

10. Oljetråg och spelrum är viktigt!

Har du kollat så att oljetråget verkligen passar i bilen och inte krockar med växelllådans rambalk, startmotorn, oljefiltret, styrleder, någon del av subframen eller andra delar? Eller sticker ner för långt mot marken på grund av att din bil är sänkt? Extremt surt att inse detta problem när allt är klart och motorn ska monteras…

11. Vad är det för skillnad på torrsump och våtsump?

Förmodligen är det en våtsump du ska ha om du inte håller på med lite mer extrem racing, men det kan ändå vara bra att veta vad det är för skillnad. Så du beställer rätt grejer och kan briljera i mekgaraget. Bara söka på nätet så kommer du snabbt att hitta information om våt- respektive torrsump.

12. Högvolymspumpar kan vara längre än en vanlig oljepump.

Till exempel är Mellings högvolymspump som ger 10 procent bättre flöde längre (0.3″) än deras vanliga standardpumpar, detta på grund av längre skovlar och därmed längre oljepumpshus. Detta gör att pickupen också kommer att sticka något längre ner i tråget. Kan vara mycket bra att veta när oljepickup ska beställas.

13. Oljetrågspackningen spelar roll.

Den är inte särskilt tjock, men den bygger ändå nedåt och ökar avståndet mellan oljetrågets botten och oljepickupen. Kan vara bra att veta exakt hur mycket, om du redan lever på marginalen.

oljepump_10552_fran_melling.jpg

Share