Många jänkebilar har tämlingen smidiga påfyllningsskruvar på sina bakaxlar. De ser vanligtvis ut ungefär som en fyrkantig version av en insexskruv (hona) och har måttet 1/2”. Det är alltså bara att stoppa i ditt vanliga spärrskaft och dra, så är saken biff.
Tyvärr gäller inte detta 8.2-bakaxlar från GM. Där har skruven istället en fyrkantig skalle (hane) i ett udda mått som varken passar fasta nycklar av typen tum eller milimeter. Ej heller skiftnyckeln fungerar särskilt bra eller ens alls då bakaxeln är konstruerad på ett sådant sätt så att den enda chansen att komma åt skruven är att placera skiftnyckeln snett framåt/uppåt i färdriktningen (bakåt återfinns själva bakaxelklump och nedåt en rejäl stålkant). Därmed går det bara att använda tämligen små skiftnycklar vilket gör att det inte går att få till något moment att tala om. Å som alla säkert redan vet så funkar det inte heller särskilt bra att damma på en skiftnyckel med gummiklubba eller liknande verktyg då även en stabil Bacho-skiftnyckel har en tendens att byta mått efter en sådan behandling. Snabbt blir man ståendes med en skruvskalle med rundade hörn.
Vad krävs det då för verktyg för att få upp påfyllningskruven?! Se på fasen, en tolvkantshylsa av måttet 5/8” funkar finfint. En hylsa som kanske inte ingår i var mans verktygslåda, men numera i min! Med fördel används även en hylsförlängare för att passera ovan omnämnda stålkant. Lite rostlösare på det och ett rejält spärrhandtag, och jobbet går som en dans.
2011-12-06 kl. 10:45
Just ett spärrhandtag bör man undvika i såna lägen, säger min erfarenhet. Bäst är ett T-handtag som ger ett “rent” vrid.
2011-12-06 kl. 11:22
Du menar ett jämnare, mer fördelat vrid rent momentmässigt?! Bra tips.
Fast jag undrar vad som kan hända med ett spärrskaft…
2011-12-06 kl. 15:11
Vad som kan hända, om man inte har en rent vridande rörelse, är att man drar snett, slinter eller skadar bultskallen. Speciellt i såna här fall där man använder en improviserad och kanske inte helt optimal hylsa, och där bulten kan tänkas sitta hårt.
2011-12-07 kl. 08:11
Jaja. Du tänkte så. Jo, det kan ju typ alltid hända. Trodde att något tråkigare kunde hända, att man vred av skruven eller något. Eller, jag kanske var trött och inte tänkte alls… 🙂
2011-12-07 kl. 21:20
vad ja har gjort i dessa lägen då gärna pluggen rostat fast.
en M10 eller M12 bult, stick in den i honan och svetsa.
har man en Hane plugg så sågade ja av gängorna och svetsade skallen
på hanen..
så ja har aldrig någonsin haft problem att få loss dom..
2011-12-07 kl. 21:24
Bra tips! Fast nu slipper du det då tolvkantshylsan sitter som en smäck! 😉
2011-12-09 kl. 14:57
Fast nu slipper du det då tolvkantshylsan sitter som en smäck!?????
hur menar du..
svetsar ja dit en bult så är det ju 6 eller tolvkants hylsa som gäller !!!
2011-12-09 kl. 14:58
Du… Jag hade lite otur när jag tänkte. 😉
Samtidigt finns det ju skönare positioner att svetsa i!
2011-12-09 kl. 16:13
hahaha
men du ska ju inte stressa innan jul…
positioner.. mjo har man ingen lyft kanske det inte är så roligt..
men va tusan.. max 1 minut av sitt liv..
det förgyller tillvaron nästa gång du ska lossa den..
2011-12-09 kl. 16:15
Hehe. Här stressas inte!
Fan, en garagelyft vore rena drömmen. Synd att de är så förbannat dyra. Å en billigare variant från Kina vågar jag mig inte på att köpa.
2011-12-09 kl. 16:36
beg funkar kanon.. så länge de är skötta..
vi har en två pelar lyft, kedje driven i oljebad under marken.
säkert från 70 talet.. men ser ut som ny..
gillar dom bättre då de alltid lyfter jämnt..
gentemot de som har en motor per pelare som gärna lyfter snett.