Många jänkebilar har tämlingen smidiga påfyllningsskruvar på sina bakaxlar. De ser vanligtvis ut ungefär som en fyrkantig version av en insexskruv (hona) och har måttet 1/2”. Det är alltså bara att stoppa i ditt vanliga spärrskaft och dra, så är saken biff.

Tyvärr gäller inte detta 8.2-bakaxlar från GM. Där har skruven istället en fyrkantig skalle (hane) i ett udda mått som varken passar fasta nycklar av typen tum eller milimeter. Ej heller skiftnyckeln fungerar särskilt bra eller ens alls då bakaxeln är konstruerad på ett sådant sätt så att den enda chansen att komma åt skruven är att placera skiftnyckeln snett framåt/uppåt i färdriktningen (bakåt återfinns själva bakaxelklump och nedåt en rejäl stålkant). Därmed går det bara att använda tämligen små skiftnycklar vilket gör att det inte går att få till något moment att tala om. Å som alla säkert redan vet så funkar det inte heller särskilt bra att damma på en skiftnyckel med gummiklubba eller liknande verktyg då även en stabil Bacho-skiftnyckel har en tendens att byta mått efter en sådan behandling. Snabbt blir man ståendes med en skruvskalle med rundade hörn.

Vad krävs det då för verktyg för att få upp påfyllningskruven?! Se på fasen, en tolvkantshylsa av måttet 5/8” funkar finfint. En hylsa som kanske inte ingår i var mans verktygslåda, men numera i min! Med fördel används även en hylsförlängare för att passera ovan omnämnda stålkant. Lite rostlösare på det och ett rejält spärrhandtag, och jobbet går som en dans.

pafyllningsskruv.jpg

Share