… och därmed dags att komma i håg att fälgkorset stannar hemma om du ska byta till vinterdäck som sitter på aluminiumfälgar. Då är det momentnyckel (eller vinkeldragning om du är en riktig, riktig fascistmekaniker) som gäller.

Följande ska läggas på minnet när muttrar, skruvar och bultar ska dras:

  1. Momentdragning kan bli helt uppåt väggarna och fel om friktionen under skruvskallen/muttern är för hög på grund av smuts, rost eller såriga ytor.
  2. En skruv som dras åt strax under sin egen sträckgräns blir självlåsande.
  3. Drar du för hårt förlänger du skruven och den kommer inte att återgå till normallängd efteråt. Nästa gång du drar åt ökar risken markant att du drar av skruven.
  4. Det är lätt att gissa vad som händer om du inte skruvar åt med tillräckligt moment. Gör inte det.

Plåtfälgar? Då är det inte fullt lika noga, eftersom materialet inte är lika flexibelt som aluminium. Se bara till att inte ta i för hårt (det ska kännas obehagligt i händerna, inte mer), och efterdra en smula om det behövs.

dragracedack.jpg

Share