Hur många gånger har vi inte varit och gluttat på bilar som varit till salu. Funderat över hur stora delar av fordonen som består av plåt, och hur mycket som är en snabb lösning baserat på ett antal lacker spackel.

Man klarar sig förstås en bra bit på väg med ett gott ögonmått. Kan man sin favoritbils linjer så är det åtminstone ibland lätt att se var någonstans det felar. En magnet anpassad för ändamålet kan göra analysen än mer korrekt.

Men vad händer om någon varit duktig och tennspacklat plåten under spacklet? Tenn är ju inte supermagnetiskt, direkt. Och spackel med tenn under är fortfarande spackel. Något vi gärna slipper.

Lösning: införskaffa dig en spackeltestare, eller en billacksmätare. Eller vad de nu kallas. Kärt barn har många namn.

De här mackapärerna finns förstås i rätt många olika prisklasser och utföranden. Den enklaste flaggar bara med grön, gul och röd lysdiod, där man inte vill ha gult eller röt ljus.

Lite mer avancerade mätare klarar av att tala om med något större noggranhet hur tjock lager spackel och färg som ligger ovanpå plåten. Fyra lysdioder för lager färg och spackel från 1/16″ via 1/8″ och 3/16″ upp till hissnande 1/4″ (6.4 mm)…

De riktigt high tech-versionerna anger tjockleken med tydliga siffror på en display. De tar inte heller hänsyn till vad för typ av metall som finns längst ner under lack och spackel, så tenn går lika bra som stål. Men då får du också räkna med att hosta upp motsvarande dryga 2 700 kronor. Eller mer.

I så fall kanske spackeltestaren blir en gemensam investering till mekgaraget om inte den personliga ekonomin tillåter?!

Vad du ska söka efter på interwebs? Det finns en uppsjö märken. Vktech, Extech, DelFesko, Paintgage, Fendersplendor, Elcometer och AGPtek är bara några. Du kan också söka med hjälp av termer som som Filler Detective, Coating Thickness Gauge eller Car Body Accident Tester.

2015-02-23-skippa-spektakel-med-spackeltestare

Share