Efter att jag fått tillbaka motorblocket från borrning och hening, slipat och målat det, rengjort alla gängor, kyl- och oljekanaler, knackat ur frostpluggar, fått nya kamaxellager monterade och satt i kampluggen var det så dags att mäta cylinderdäckets planhet (eller vad det nu kallas).

Denna mätning borde jag ha börjat med.

Cylinderdäcket visade förvisso inte upp en större skevhet än 0.003 tum, vilket ska fungera utmärkt med gjutjärnstoppar. Aluminiumtoppar å andra sidan, och som jag ska byta till, kräver att cylinderdäcket är mer plant än att en avvikelse på 0.002 tum kan uppmätas (enligt lite research bland vänner, på internet och enligt Andreas på Birka Motorrenoveringar AB). Annars finns det en risk att topplockspackning blåses.

Gör om, gör rätt, med andra ord.

Bara att svälja förtretet och åka tillbaka till motorrenoveraren med blocket för toppdeckning av blocket (plus ordentlig rengörning när  jag ändå var där).

Nu är cylinderdäcksytan i princip felfri. Enbart små, små lite tuffare rostangrepp om någon ynka milimeter  kan skönjas, men inte på några kritiska ställen. Ingen ljus sipprar igenom mellan stålskalan och cylinderdäcket. 0.002-bladet glider inte under stålskalan någonstans, hur mycket jag än försöker! Blocket och topparna kommer att smita åt tajtare än skinkorna på en honomfob som besöker Blue Oyster Bar.

Dessutom matchar ytfinishen aluminiumtopparna en aning bättre än tidigare. Den får ju varken vara för len och fin eller oborstad, så att säga. Å så fick jag nya styrpinnar monterade. Bra, för de gamla var allt annat än snygga.

Ett problem med toppdeckning av motorblocket efter att man målat det är dock att blocket ser ut som ett lass med skit och man får slipa ner och måla om det. I alla fall om man är en pedant. Vilket jag är…

toppdeckat_motorblock.jpg

Share