Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Det går inte fort, men det går framåt!

Så var vevaxel, kolvar och stakar monterade.

Köpte en ringkompressor som exakt passar min kolvstorlek. Tror det var ett genidrag, för det var ruggigt lätt att montera kolvar med kolvringar. Till och med för en orutinerad herre som jag.

Kul det här, och det blir bara roligare och roligare!

2014-02-03-vev-kolvar-och-stakar-monterade-1

Doppa kolvarna i olja innan montering. Den här smörjprocessen är främst ämnad för kolvringarna, och alla passager runt dem och kolvarna. Alla andra detaljer är rikligt insmorda i monteringsolja, och de två oljorna bör komma i så lite kontakt med varandra som möjligt i det här läget.

2014-02-03-vev-kolvar-och-stakar-monterade-2

Köpte en ringkompressor för min specifika borrdiameter. Det blev busenkelt att installera kolvarna. Tror det var ett genidrag som besparade mig en herrans massa extrajobb, svordomar och eventuellt tappade kolvar och stakar i cementgolvet.

2014-02-03-vev-kolvar-och-stakar-monterade-3

Så var första kolven på plats! Lätt som en plätt. Observera att blocket är uppochner, därav ventiljack åt fel håll.

2014-02-03-vev-kolvar-och-stakar-monterade-4

Dags att dra kolvbultarna. Mina skulle dras till 40 ft·lbf enligt Eagle och ARP (drog dem i tre steg trots det ganska modesta momentet). Var nog med att kolla vad tillverkaren anger, det är det som gäller. Och smeta in gängorna med smörja avsedd för ändamålet, vanlig olja ändrar på förhållandena…

Share