mikrometer

Jag var på jakt efter en mikrometer. En som klarar mätomfånget 100-125 mm. Insåg snabbt att dessa inte gick att få tag på i vanliga butiker som Jula, Biltema och Clas Ohlson. Dessa affärers sortiment är som bekant minst sagt magert, med mikrometrar som vanligtvis inte har ett mätområde över 50 mm.

Jag vände mig till överstepräst Google. Det visade sig att företaget Injektor Solutions sökmotoroptimerad just ordet “Mikrometer” rätt hårt och knutit det till domännamnet Mikrometer.se.

Så jag beställde mitt verktyg där. De lovade ju förmånliga priser och snabb leverans. Mikrometern skulle skickas samma dag som beställningen kommit in om verktyget fanns på lager. Och så var fallet med den mikrometer jag beställde. Den fanns på Injektor Solutions lager, enligt dem själva alltså.

Eller inte, skulle det visa sig. Glädjen förbyttes snabbt i sorg. En vecka senare hade inte mikrometer dykt upp. Inte heller två veckor senare.

Så jag ringde min lokale verktygsnasare Lundqvist. Ett företag som mest säljer mot andra bolag, med priser därefter. Då Lundqvistpersonalen kan det här med kundvård rekommenderade de en konkurrent med en prisbild mer i linje med min lilla, privata plånbok.

Så jag avbeställde mikrometern från snubbarna på Injektor Solutions och beställde en ny mikrometer från Schuchardt Maskin AB (Lundqvistsgängets tips). Ett dygn senare kunde jag hämta ut den postavdelningen på min lokala ICA-affär. Snabbt, smidigt, billigt.

Lärdom: Bara för att ett företag lyckats med sökmotoroptimeringen betyder det inte att de klarar av att leverera. Ska du beställa på nätet, välj leverantör med omsorg. Ibland är företag som bara agerar kostsam mellanhand (i detta fall i tid mätt) mellan dig och varan inget att ha.

Share